Zaaldienst- en aanvoerderstaken

ZAALDIENST TAAKOMSCHRIJVING

Het team van PQV Pijl solutions dat is aangewezen als zaaldienst, is verantwoordelijk voor de hele organisatie van de betreffende wedstrijd(en). De zaaldiensten worden zo eerlijk mogelijk verdeeld over de teams. Teams worden ingedeeld voor zaaldienst in de sporthal waar ze overwegend spelen.

De aanvoerder van het team fungeert als contactpersoon met de wedstrijdsecretaris. We beleggen aan het begin van het seizoen een aparte vergadering van de wedstrijdleiding met alle aanvoerders om zaken goed door te spreken. De wedstrijdsecretaris zal zo nodig informatie geven over wijzigingen in het competitieverloop.

In eerste instantie worden  scheidsrechters uit dit team op die avond ingedeeld en de overige teamleden verzorgen naast de algemene taken ook het tellen van alle aangewezen wedstrijden op die avond.  Een aantal keren worden ook jeugdteams ingedeeld om zaaldienst te doen

De spelende teams van die avond bieden dan uiteraard wel de nodige begeleiding.

Zaaldienst in Sportcentrum Vreeloo:

  • 18:45 uur aanwezig in de sporthal(eerder mogen we de hal niet in).
  • 2 of 3 velden opbouwen alles ligt op de palen kar. Veld 1 is bij de kantine en veld 3 is bij de wandrekken. Tafels voor de telborden staan in het materiaalhok. Zo niet staan ze in de kantine in de lounge hoek achter de banken.
  • Telborden staan achter de bar. (even vragen)
  • Tribunes plaatsen tussen de velden als we op 2 velden spelen dan alleen tussen veld 1 en 2. Als we alle velden hebben dan ook tussen veld 2 en 3.
  • Controleer of de teams, scheidsrechter en teller(s) aanwezig zijn. Indien een scheidsrechter niet op tijd is probeer dan iemand anders bereid te vinden. In de enveloppe met DWF-formulieren zit ook een lijst met onze thuisfluiters.
  • Open op je telefoon/tablet de internetsite en login en zorg er voor dat de teams opgehaald worden in het DWF. Er is een tablet voor in de hal in de materiaalkast (1 tablet voor alle wedstrijden. Deze dient na gebruik weer bij veld 1 neergelegd te worden).
  • Leg een DWF formulier bij de teltafels.
  • De teams op tijd laten beginnen aan het warming up.
  • Als de scheidsrechter laat is moet men de teams wel al vast laten in slaan.
  • De teams die zaaldiensten draaien in SC Vreeloo zijn verantwoordelijk voor de bezetting achter de teltafels.
  • De teller selecteert de wedstrijd die hij/zij gaat tellen en controleert samen met de aanvoerders en scheidsrechter of alle spelers er zijn en laat deze afvinken. Hierna selecteert hij/zij resultaat invoeren en zijn de formaliteiten voor de DWF dan klaar.
  • Op het DWF formulier worden de resultaten en andere gegevens bijgehouden.
  • Na afloop van de wedstrijd ga naar veld 1 haal daar de tablet op. Open deze en ga naar het DWF van de getelde wedstrijd.
  • Neem de setstanden over van het DWF formulier en vul deze in bij de betreffende wedstrijd
  • Laat de aanvoerder eerst akkoord geven voor de wedstrijd en hierna de scheidsrechter en deze verstuurt ook het resultaat. Hierna is alles klaar voor die wedstrijd.
  • Na afloop de velden weer afbreken en de palenkar, sr stoelen en de tribunes weer op de daarvoor bestemde plaatsen terug zetten. Als dat niet goed kan dan Willem van Vliet inlichten: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Zaaldienst in de Eekhouthal (Quintus)

  • Er is nog geen tablet dus moet er gebruik worden gemaakt van een smart telefoon
  • Neem een DWF formulier mee voor het bijhouden van de gegevens. Voor noodgevallen zitten er DWF formulieren in de deur van de materiaalkast.
  • De antennes, telborden, telplanken en wedstrijdballen liggen in de materiaalkast met een cijferslot. De netten liggen in de vakken langs de lange wand.
  • Na afloop van de wedstrijd de zaalbeheerder Loek Schulte bellen is niet meer nodig. 

NETHOOGTEN

mini's

jongens en meisjes   200 cm 

C-jeugd

  MC1 205 cm

B-jeugd

meisjes MB1 215 cm

A-jeugd

meisjes  MA1 224 cm 

Senioren

dames   D1-D5 224 cm 

Senioren

heren  H1-H4 243 cm 

Senioren

recreanten   235 cm 

VELDAFMETINGEN

mini's

Jongens en Meisjes Breedte 6 meter Diepte 4,5 meter

C-Jeugd

Jongens en Meisjes Breedte 9 meter Diepte 7 meter
Serveren tussen de 7 en 9 meter.
Na 3 keer serveren door dezelfde speler moet er doorgedraaid worden.

Overig

  Breedte 9 meter Diepte 9 meter

OVERZICHT SPORTHALLEN

De Nevobo stelt dit digitaal beschikbaar via de site van de Nevobo Mid-West. Als je de gezochte sporthal aanklikt krijg je de adresgegevens, zie je ook een plattegrondje verschijnen en kun je zelfs je route plannen.

AANVOERDERSTAKEN
Op de nevobo-site http://www.volleybal.nl/competitie/vereniging/CKM9L8P tref je het wedstrijdschema van de competitie aan. Noteer je wedstrijden in jouw agenda. Maar bekijk toch iedere keer het wedstrijdschema dat wekelijks via de nieuwsflits wordt gemaild, want er kunnen zich altijd op het laatste moment wijzigingen voor doen. Zeker in het begin van de competitie kunnen zich nog allerlei wijzigingen voordoen bv. door teams die zich terugtrekken.

Nog enkele regels die je in de gaten moet houden:
- Controleer de nieuwsflits of er nog wijzigingen zijn.
- Zorg dat bij iedere wedstrijd de spelerskaarten aanwezig zijn. De spelers van het team worden met het DWF automatisch opgehaald bij de Nevobo. Alleen invallers moeten nog worden ingevuld.
- Indien een spelerskaart ontbreekt, dien je je te legitimeren bij de scheidsrechter. (paspoort, rijbewijs, schoolpas met foto etc.). Indien je je bondsnummer wel weet, noteer dat dan wel op het formulier. Tip 1 voor de aanvoerder of coach: schrijf de kaartnummers (op volgorde) en namen op een lijst die je bij iedere wedstrijd bij je hebt. Scheelt in ieder geval één boete. Tip 2: maak een aantal fotokopieën van alle spelerskaarten en geef die aan medespelers in bewaring
- Laat je teamgenoten niet in de steek. Bij sommige teams is het aantal speelsters en spelers zeer krap dus niemand kan bij een wedstrijd gemist worden.
- Rouleer met invallers uit een ander team uit dezelfde klasse, opdat zij zich niet vastspelen en het andere team de dupe wordt. Per speler per maand max. 2x invallen in een hoger team en over de gehele competitie niet meer dan 10x invallen in een hoger team. Jeugdspelers mogen ongeacht het aantal altijd invallen in een hoger team.
- Verplaatsingen van wedstrijden is slechts in hoge uitzondering mogelijk en er zijn kosten aan verbonden. Geen reden tot verplaatsing:vakantie, feesten e.d.
- Omdat de jeugdteams twee competities spelen, zal het programma van de tweede competitie pas kunnen worden gepubliceerd in januari.
- Invallers? Zie de bepalingen in het wedstrijdreglement in het magazine.
- Vergeet niet na een wedstrijd de beoordeling van de scheidsrechter in te (laten) vullen en een stukje (kort of uitgebreid) voor de Nieuwsflits te (laten) maken.